Het is een bekend fenomeen in de retail : een klein deel van de verkopers zorgt voor een groot deel van de omzet. Dit komt door het Pareto-principe, dat stelt dat 80% van de resultaten komt uit 20% van de inspanningen. In de retail en in het bijzonder de woonbranche is dit zichtbaar. Maar hoe kan het? En nog veel belangrijker: Hoe krijg je verkopers die bij die top 20% horen? In deze blog geven we inzichten en oplossingen.
Topverkopers kennen de producten door en door, zij doen hier extra veel moeite voor om het te leren. Ze begrijpen de materialen en de voordelen van elk product ten opzichte van die van de concurrent.
Goede verkopers luisteren naar de klant, stellen de juiste vragen en spelen in op wensen en behoeften. Ze begrijpen hoe een klant bedient moet worden. Dit leren ze door ervaring in het vak, dit kun je niet (makkelijk) aanleren.
Klanten voelen het wanneer een verkoper (niet) overtuigd is van het product dat hij verkoopt. Een sterke, zelfverzekerde houding zorgt ervoor dat klanten sneller een aankoopbeslissing nemen.
De beste verkopers begrijpen dat een verkoop niet stopt bij de transactie. Ze volgen klanten op, sturen een bericht na levering en zorgen voor een servicegerichte ervaring, wat leidt tot herhaalaankopen en mond-tot-mondreclame.
Veel verkopers willen wel beter worden, maar weten niet hoe. Door verkooptrainingen, materialenkennis trainingen, of producttrainingen kunnen mindere verkopers beter worden.
Soms is trainen niet voldoende en heb je gewoon de juiste mensen nodig. Door te investeren in verkoopmedewerkers met een topmotivatie en ervaring in de verkoop, maak je van je team een sterkere verkoopmachine. ProSale helpt bij het selecteren van ervaren toppers voor jouw woonwinkel. Dat kan zowel via uitzenden als werving en selectie.
Niet iedere verkoper blinkt uit in alles. Door te kijken naar de sterke punten kun je verkopers hun expertise laten uitoefenen, het belangrijkste is ook dat ze dit het leukst vinden en daardoor erg gemotiveerd zijn. Motivatie is hét belangrijkste in de verkoop.
Het Pareto-principe is zeker in de woonbranche aanwezig, echter betekent dat niet dat je het erbij moet laten. Door gerichte verkooptraining en betere werving, kun je een deel van je team naar een hoger niveau tillen. Wil je direct ervaren topverkopers? ProSale helpt je bij het vinden en inzetten van de beste verkoopmedewerkers voor jouw woonwinkel. Bel of mail ons en we gaan direct aan de slag om jou winkel te voorzien van verkooptoppers!
In fysieke winkels kan een ervaren verkoopmedewerker het verschil maken tussen een klant die met een glimlach en een order de winkel verlaat, of een klant die teleurgesteld nooit meer terugkomt.
Bij Den Elzen Wonen draait alles om het leveren van kwaliteit en service. Dat geldt niet alleen voor de producten en diensten, maar ook voor de mensen achter het bedrijf.
Het is een bekend fenomeen in de retail : een klein deel van de verkopers zorgt voor een groot deel van de omzet.